mandag 5. november 2012

Jakten på fisk

Siden vi kom til Australia for snart fem måneder siden har vi omtrent ikke spist fisk... ikke fordi vi ikke vil, men det har vært lettere sagt enn gjort å finne et greit utvalg. Hjemme er jeg vant til at det er lett tilgang på fisk på butikken - de store butikkene har fersk fisk, og ellers så mangler det ikke på fileter, fiskepudding, fiskegrateng og andre Findus-produkter. Her har jeg ikke klart å finne det samme utvalget i det hele tatt. Vi handler på Woolworths som er en stor butikk med det meste. De har en ferskvaredisk, men når laksen koster nesten 30 dollar for kiloen, så har det ikke frista like mye. De har også et par andre typer fisk som jeg ikke er helt sikker på hva heter, og av frosne produkter så er det lite jeg har klart å finne.. det er minimalt med fileter, men heller den type fisk med skorpe rundt (har glemt hva det heter å... distré i dag..) som jeg ikke er så glad i. Og makrell i tomat er det heller ikke her.. hmm... what to do?? Ettersom det er sjø rundt oss på alle kanter (eller i hvert fall noen kanter) så tenkte jeg at det måtte vel være noen fiskere et eller annet sted, hvor det er mulig å kjøpe noe ferskt til en overkommelig pris. Google fortalte oss at det er et fiskemarked tre km unna, og vi tok beina fatt i går for å se om det kunne føre til en bedre middag. Kartet førte oss til dette stedet;



Og her var det mye godt, og noe snodig jeg aldri har sett før..

Aner ikke hva dette egentlig er 
Blekksprut - det blei ikke noe av det på oss, nei

Krabbe skal vi definitivt kjøpe neste gang

Cod - ordlista oversatte cod til torsk, men den ser ikke akkurat ut som noen torsk...





Vi kjøpte en cod og noen reker. Mannen fikk jobben med å rense fisken. Jeg klarer ikke å skjære av hodet på den stakkars fisken når den ser så dumt på meg... ok, jeg veit den er død, og jeg er av de som mener at de fleste dyr er hovedsaklig til for å spises - men er likevel ikke så glad i den delen av jobben.. veit noen mener en på må kunne se maten i øynene - og jeg er delvis enig. Jeg kan godt se hvordan dyret ser ut, men jeg vil ikke ha "fjes" på tallerkenen min og jeg liker ikke helt å kutte de opp. Er mest fan av ferdige fileter :)

Fisken er den til venstre ;)

Middagen vår


Prøvde oss fram med litt tilbehør vi hadde fra før og så slang vi den i ovnen i ca 25 min
... og når den var ferdig så var vi så sultne at vi glemte å ta bilde av den. Men det blei bra! Minuset var vel at vi trodde vi hadde poteter og saus hjemme - det hadde vi ikke, så det blei fisk og salat. Brødet var muggent så vi måtte kutte ut det å.. med andre ord et skikkelig lavkarbo måltid - og vi innså at vi må definitivt handle litt!

Alt i alt var vi veldig fornøyde med dagens fangst! Neste gang skal jeg prøve noen av de andre fiskene og google noen gode oppskrifter vi kan prøve. Jeg er ikke kjent for å være den som er flinkest på kjøkkenet, men jeg prøver ut litt nye ting nå som jeg har tid til deg og ikke har to jobber. Det er gøy når en får det til! Mamma gikk på husmorskole et år i sin ungdom - det eksisterer vel ikke lenger, men jeg tror jeg kunne hatt godt av det. Lære å lage hvit og brun saus fra bunnen av, f.ex. Når det gjelder fisk, så trenger jeg ikke husmorskole, jeg trenger farmorskole!! Det er ei dame som kan lage god mat av det meste! Og fisken hennes var/er alltid god!! Jeg skreiv ned en del av hennes oppskrifter på blant annet brød og hennes berømte aniskringler tidligere - men jeg begynner å innse at jeg trenger skikkelig opplæring! Så jeg håper jeg kan få lurt meg til det når vi kommer hjem igjen :) I mellomtida får jeg lage til fisk her, lukke øynene og late som om jeg er ti år og på ferie på Sunnmøre med fisk, god saus og flatbrød foran meg i dette huset;

Barndomsparadiset vårt
aahh, det var tider det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar