søndag 2. desember 2012

Advent

For meg er adventstida magisk. Den pleier å være preget av forventning, kos, stearinlys, julekalender, julemusikk, julegaveshopping, pepperkakebaking (og smaking), klementiner, julemarsipan, snø, lange kvelder med venner under pledd med kakao +++. Alt er ikke bare idyllisk - julegaveshopping er alltid gøy, men kan bli både stressende og overveldende i perioder når en kjemper seg gjennom folkemengder på overfylte kjøpesenter. Men uansett om det er en del kaos og stress også i desember - advent er en så utrolig fin tid. Som barn var det nedtelling for fullt, og dagene kunne ikke gå fort nok til julaften. De siste årene synes jeg nesten tida går for fort - jeg prøver å nyte disse dagene der forventningen mot julen stiger. Ikke like mye forventning til pakker som tidligere - mer forventning mot familietid, familehygge, god mat, gleden ved å finne en bra gave til noen andre og tid til å slappe av og nyte dagene! Sist, men ikke minst; juleevangeliet, julesanger, julekonserter og kirkebesøk er det som virkelig setter stemninga og gjør at roen og freden senker seg hos meg.

De siste åra har også julen vært litt ambivalent for meg. Jeg har så utrolig mange flotte minner fra julefeiringa som liten og ettersom vi vokste opp. En julesang, smaken av pepperkaker eller synet av en julegran sender meg rett tilbake til julefeiringa som barn. Det er gode minner! Men det gjør også at jeg kjenner ekstra mye på savnet av mamma. Jeg kan smile og glede meg til jul, samtidig som jeg kjenner på savnet over det som var, og ønsket om det som fortsatt kunne vært. Det er savn, men også takknemlighet - for at jeg fikk 19 adventstider og juler med mamma'n min - og det er gode minner alt sammen! Det gjør at det også er godt og nødvendig å tenke på dette når vi entrer denne tiden. Og uansett savn og noen tunge stunder innimellom, er jeg fast bestemt på å nyte hver dag av adventstiden og julen - kose meg med de jeg har rundt meg, og nyte livet! 

Dette året blir det mye nytt både i adventstida og julefeiringa! For det første så skal jeg for første gang feire jul som noens kone - og i tillegg er vi i Australia på andre siden av jorda uten familie i nærheten. Og det er sol og sommer - og sinnsykt varmt!!! Puh! Det er helt merkelig å pynte til jul samtidig som en er varm og klam og gleder seg til strandturen litt senere... og gå en tur langs stranda på ettermiddagen mens folk bader på høyresiden, og på venstresiden er det en stor grassplen med juletre og plakat om juleforestilling og utekino med julefilmer framover... rart, men WOW så moro!!! Selv om jeg begynner å kjenne litt på savnet av å være i Norge med alt det tradisjonelle som venter i desember, så skal vi virkelig kooose oss glugg i hjel her også!!! Kommer til å savne familien ekstra mye, men vi har det fint sammen her og får en opplevelse for livet. Så om dette ikke er helt året til å innføre mange tradisjoner for oss to som ektefolk, så gleder jeg meg til å feire jul med mannen min på stranda.
Julematen er et lite problem da.. her går det mye i skinke, reker, sjømat, kalkun og lignende.. mat som kan serveres kaldt og som ikke gjør at folk kreperer av varme på kjøkkenet. Men jeg har lyst på ribbe, pølser og medisterkaker (de som kjenner meg veit at det er de hvite pølsene som virkelig er min svakhet) - om jeg klarer og orker å lage det i denne varmen er en annen sak. Veit ikke om jeg finner ingrediensene på butikken en gang... Tror jeg må gjøre litt mer research angående tradisjonell julemat her og så får vi se.

Hver søndag i adventstida hadde vi som regel fellesfrokost med fire lilla adentslys i en rød adventstake med grønne dekorasjoner rundt lysa. Så var det alltid stas for den av oss blant søskna som fikk lov å tenne det første lyset mens mamma eller pappa leste fra salmeboka;

Fant ikke lilla lys her, så i år ble det røde adventslys
Det første lys vi tenner
og skuer mot det blå, 
det første lys vi tenner
Guds sønn vi venter på.

Note; Om vi er i Norge eller Australia, gift eller ikke, med eller uten familie og om vi savner noen litt ekstra akkurat nå - juleevangeliet og julebudskapet er det samme!





I dag har vi brukt 1. søndag i advent på stranda noen timer før - fått farge og kost oss i bølgene :) Deretter dro vi hjem og skifta og gikk ut for å spise. Outback jacks er en restaurant 5 minutters gange fra oss, med bord ute mot vannet - nydelig!

Her er noen bilder fra kvelden:



Filet mignon - mmmm



Utsikten fra restauranten

 Det var det vel nok pjatt herfra i kveld! Over og ut :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar