mandag 10. desember 2012

Grilling og pepperkaker

Helgen var ganske så lat. Bortsett fra julekonseret på lørdag og litt shopping tidligere på dagen var det en rolig lørdag, og søndagen likeså. Jeg våkna og dro meg fra senga til sofaen - og der blei jeg! Vi gjorde ikke noe fornuftig annet enn å sløve, se på tv og ta livet veeeldig med ro. Det var planlagt strandtur, men overskya vær satte den på hold. Det ble så slækt at det ble kjedelig. Dermed bestemte vi oss for å tusle ned til parken å grille. Det var ikke feil! Vi dro ned litt før kl. 18 så temperaturen var bra, og skyene hadde letta mye siden tidligere på dagen. Det ble et par timer med god mat i parken med utsikt over vannet.. forelsker meg virkelig i dette stedet! Med gassgriller klare til bruk er det så utrolig enkelt å pakke med seg mat, bestikk, asjetter o.l. og finne en plass enten på grasset eller på benkene som er satt opp, og starte moroa.








Når vi kom hjem var det tid for å bake pepperkaker. De ble overraskende nok gode. Sist gang jeg prøvde meg på å lage pepperkaker, så smuldra deigen helt opp og var så tørr - det var tydelig at vi hadde hatt altfor mye mel i. Men denne gangen gikk det smooth (kanskje fordi jeg stolte mer på oppskriften enn meg selv!?). Jeg laga deigen lørdag kveld, så den fikk godgjort seg i kjøleskapet til søndag kveld. Så når mørket senka seg var det på med lysa på juletreet og tenne det andre adventslyset mens jeg koste meg som en unge med å trykke ut pepperkakene. Prøvde å overtale Koli til å prøve seg, men han likte seg best bak kameraet. To av motivene på pepperkakene ble litt annerledes enn jeg er vant til - blomst og sommerfugl.. tydelig at det er sommer her :) Etter at pepperkakene var ferdige, satte vi oss i sofaen med litt prøvesmaking av de mest mislykka og film. Og innimellom filmen; wordfeud. Det er egentlig lenge siden jeg har spilt det, men de siste ukene har jeg blitt hekta igjen. Og jeg har ikke for vane å vinne hele tida - derfor var det ekstra gøy når Koli tapte tre ganger på rappen på lørdag, og tre ganger på rappen søndag! Typisk mann som han er så måtte han klage på tlf - at hans versjon var mer vanskelig enn min ettersom han har gratis versjonen. Den unnskyldninga gikk helt til vi bytta tlf en runde og jeg knuste han der å :) Men etter seks tap kom ferdighetene på plass, så nå har jeg klart å opprettholde et helt reint vinner-image. Vi er ekstremt konkurransemennesker begge to, og elsker å konkurrere med hverandre - kan bli heftig innimellom :)











Til slutt ble dagen ganske bra likevel! Med ferske pepperkaker, air condition så det blir passe kjølig og teppet kunne dras over beina, mørkt ute og stearinlys inne, så var det nesten at julestemninga kom sigende på for andre dagen på rad :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar