tirsdag 22. januar 2013

Kjerringråd for magekatarr

Jeg har hatt vondt og ubehag i magen i maaange måneder nå... brukte en del tid hos legen her i høst for å ta ulike prøver for å se om de fant årsaken. Ettersom alle prøver er fine så er det ikke noe farlig. Og siden jeg ikke har krepert i løpet av disse månedene eller blitt verre andre steder i kroppen, så er det ikke vits å bekymre seg for andre lumske sykdommer. På bakgrunn av dette mener legen jeg har magekatarr.

Symptomene på magekatarr kan være så ymse. For meg har det vært rett og slett vondt i magen med mye kvalme, svimmelhet og halsbrann. Dette fører da til at en er konstant sliten og trøtt og ikke orker mye.. De verste dagene så var en tur på butikken et mareritt, for mens jeg sto i kø kunne jeg plutselig bli kvalm og svimmel og måtte bare sette meg ned.. Jeg klarte ikke å finne noen sammenheng med at det var vondt når jeg hadde spist heller. Det var bare ubehag av et eller annet slag det meste av tiden. Heldigvis traff jeg på en flink lege som satte meg på 40 mg Nexium mens hun utreda meg for å se om det kunne ha noen effekt. Og JA! Det hadde det! Jeg gikk plutselig tre uker uten å kjenne noe som helst nesten. Med andre ord en ny verden :) Etter to måneder med 40 mg har jeg gått ned til 20 mg og skal gå på dette i fire måneder. Men ettersom det er en lavere dose, så kjenner jeg at det er langt fra bra enda. Men google har hjulpet meg litt her! For i min frustrasjon så googla jeg tips for magekatarr, og fikk opp en laaaang liste med ting en ikke burde spise. Lommelegen har denne lista;


  • Fet mat
  • Sterkt krydret mat
  • Stekt mat
  • Sjokolade
  • Peppermynte
  • Juice
  • Kaffe
  • Alkohol
  • Uregelmessige måltider 
  • Stress 
  • Bekymringer
  • Mistrivsel
  • Røyking 
  • Legemidler, for eksempel smertestillere med acetylsalicylsyre, astmamedisiner og blodtrykkssenkende medisiner


  • I tillegg skal måltidene være små og ofte. I følge legen burde jeg unngå citrus også. Etter at jeg har begynt å være bevisst på det ovennevnte i kosten, har jeg sett et mønster. Har prøvd meg litt fram med vilje på noen ting som ikke skal være bra for å sjekke om det slår ut. I går testa jeg en quarter pounder meny på McDonalds = dårlig idé! Mye is - det vil si mer enn en scoop kan også slå dårlig ut, 200 gr M&M på to timer er en veeeeldig dårlig plan osv. Med andre ord så må jeg prøve å være kreativ på kjøkkenet.  Jeg har lite lyst til å bruke mye tid på et varmt kjøkken for å eksperimentere med nye retter for tiden, så er det lettere sagt enn gjort. Men det må til likevel :)

    Dette trenger du for å lage potetvann
    Jaja, poenget mitt var faktisk ikke å klage eller hale sympati og medlidenhet ut av folk. Det trenger jeg ikke! Poenget var å gi et lite overblikk over hvordan magekatarr har innvirka på meg så langt, og hvilket kjerringråd som faktisk funker - for meg i hvert fall. For mens jeg kikka rundt på google så kom jeg over et kjerringråd som gikk igjen og flere sa fungerte bra. Potetvann.. En skreller en potet, skjærer den i biter eller rasper den opp og legger den i vann. Så lar en det godgjøre seg noen timer før en siler av vannet og drikker det. Det høres ikke veldig godt ut, og jeg var skeptisk. Men desperat nok til å gjøre et forsøk - og jeg hadde jo ikke noe å tape. Og gjett hva som funka? Jepp!! Nå merker jeg generelt mye mindre til plagene! Magen er mye roligere. Jeg må fortsatt passe godt på hva jeg spiser, for det kan likevel ødelegge. Men i løpet av de siste to ukene jeg har tatt potetvann hver kveld, så har jeg generelt sett vært mye bedre. Den ene dagen jeg glemte det, så merka jeg stor forskjell. Som jeg ante så smaker det ikke godt, og jeg brakk meg nesten den første gangen. Men nå forbinder jeg det med noe bra, så det føles ikke fullt så ille lenger. Men jeg har alltid noe annet å drikke rett etterpå for å få bort smaken likevel :) Jeg   det er helt utrolig at noe så enkelt kan gjøre en så stor forskjell! Kålvann skal visst gjøre samme nytten sier mange (samme framgangsmåten), men det høres enda verre ut smaksmessig.

    Etter noen timer i kjøleskapet ser det slik ut - sil av vannet i en kopp og sett deg i gostolen - NAM
    Jeg har også så smått begynt å trene litt - det er for tidlig å si om det har noen innvirkning på magen eller ikke, men krysser fingrer og tær for at det går bra. Jeg får bare begynne forsiktig og så øke på hvis det går fint.

    Nå er det bare å lytte til kroppen, prøve å være grei med den og håpe at dette gir seg snart! Om noen har andre erfaringer, tips eller råd så blir jeg veldig glad for å høre det!

    Fordelene med dette er at mye av det jeg skal holde meg unna også er usunt, så nå har jeg definitivt ekstra motivasjon til å passe godt på kostholdet - og håper at jeg kan få vekk noen ekstra kilo som har sniki seg på. Aldri så gærnt at det ikke er godt for noe ;)




















    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar