onsdag 2. januar 2013

2012

Wow, for et år! Det er så utrolig mye som har skjedd! Det har vært fantastisk, utrolig, frustrerende, spennende, utfordrende, herlig og så videre. Det har definitivt ikke mangla på opplevelser. Her kommer et lite (?) tilbakeblikk på året som har vært;

En rusletur til Holmenkollen for å feire forlovelsen
en kald vinterdag
Vi begynte 2011 på en veranda på Majorstua i Oslo sammen med gode venner. En bra start på året fortsatte når min kjære fridde tidlig på morgenen 5. januar. Jeg smelta helt når han kom med frokost på senga og "popped the question" med morratrynet mitt foran seg - som ikke er et veldig sjarmerende syn. Svaret var ja, og på med ringene :)

Ellers gikk januar med til å komme seg gradvis tilbake på jobb etter kyssesyken. Bryllupsplanlegging og forberedelser måtte også til ettersom vi ikke ville vente så lenge, og datoen ble satt allerede 24. mars.
Februar gikk med til enda flere bryllupsforberedelser, og like mange (om ikke flere) kalde føtter og bryllupsnerver. De gikk vel ikke helt over før Koli kom til Norge i midten av mars - da var det ikke så skummelt lenger :)

:)



24. mars var den store dagen! Det var en fantastisk dag fra ende til annen der vi endelig ble mann og kone! :) Helt utrolig hvor fort dagen gikk - den var over på et blunk, og sammen med søstra mi og typen så satte vi kursen for Tirana i Albania der vi hadde en albansk bryllupsfest. Det var en spesiell og utrolig fin opplevelse - følte meg litt mer som en del av familien der med en gang :)


















Vi ble i Albania i to uker. Da vi kom hjem ble det et nytt sykehusopphold på meg med mageproblemer (som ingen fant ut av, men det var nok et virus e.l.). Det gav seg og vi flytta til Torshov som skulle være vårt midlertidige hjem til vi dro til Australia. Deretter fulgte mai og juni - to utrolig travle måneder!  Første helga i mai dro vi til Hommersåk for å feire min kjære søsters konfirmasjon. Det ble en knallbra feiring.

Søstrene samla i konfirmasjon
Vi fikk oss også en liten helgetur til Milano i løpet av mai for å hilse på noen venner av Koli som venta barn. Poenget var å treffe babyen, men mannfolk klarer visst ikke helt å skjønne når en termindato er og at det er noe som heter overtid, så det endte med at fødselen starta mens vi var der og var over når vi landa i Norge. En fin helg uansett :)

17. mai - hipp hipp
17. mai ble feiret i Oslo i strålende vær! Og vi fikk også en helg sammen med tantebarna mine i Oslo - det er alltid koselig!

I løpet av mai fikk vi også klarsignal for å dra til Australia - yeah! Dermed dro Koli hjem til famiien sin to uker i juni for å være sammen med de før vi reiste til Australia. Jeg måtte jobbe og ble hjemme, I løpet av disse to ukene var jeg en helg i Sandnes igjen for å feire 50 års bryllupsdag til farmor og farfar. Det var en utrolig fin feiring, og vi har virkelig noen gode forbilder i dem når vi nå også har startet på ekteskapet. Da jeg skulle tilbake til Oslo blei minstebroren min med meg - da fikk vi litt mer tid sammen før vi rømte landet. Siste uka i Oslo

Farmor og farfar på gullbryllupsdagen sin
 var det pakking og lagring av eiendeler, og prøve å nøste opp i løse tråder på jobb og avslutte arbeidet der før permisjonen. Og siste dagen i juni satte vi oss på toget - Koli, lillebror og jeg med mine to tantebarn, klare for en uke i Sandnes. Den uka ble ikke helt som planlagt siden jeg ble liggende med halsbetennelse, men jeg ble heldigvis bra nok til å få litt tid med familien og ha siste helga hos søstra mi og kjæresten i Vats. Tross sykdom var det en god uke der jeg sugde til meg det jeg kunne av familietid. Så bar det tilbake til Oslo med
avlevering av tantebarn, og en natt hos ei god venninne før vi satte oss på flyet i retning Brisbane.


Søstra mi og kjæresten med deres kjære geiter


Lillebror og jeg på vei til Oslo








Masse gøy å utforske hos tante Hanne



Barna fikk kjøre traktor med Hanne - det var
vel et av høydepunkta for dem!

Koli fikk også prøve

Akkurat landa etter 35 timers reisetid
Resten av juli var fylt av å bli kjent med Brisbane og skolen, finne ut av hvordan alt fra skattekort til busskort fungerer og finne leilighet. I tillegg til å orientere seg på skolen og i forhold til opplegget der. Vi fant et rom som vi delte med to andre ca 25 minutter med buss fra skolen. Der koste vi oss med grilling og mye gøy sammen. I august dro vi alle sammen på dagstur til Queen Mary Falls. Koli og jeg var også på det høyeste fjellet i Brisbane med utkikk over byen, Mount Coot-tha. Koli fikk seg jobb i august som begynte i september. Det førte til at vi flytta til Gold Coast i midten av september for å komme nærmere hans jobb som var estimert til å vare 8-10 måneder. Vi flyttet til Gold Coast i en umøblert leilighet, fant møbler og ting og tang og var akkurat kommet i orden, da det viser seg at firmaet han jobba for trakk seg ut, så den jobben varte bare to-tre uker. Deretter ble det en måned i det uvisse før han fikk jobb på samme sted gjennom et annet firma i november. Der ble alt gjort fiks ferdig, så i desember har vi begge hatt fri.


Brisbane en vinterdag i juli
Utsikt fra Mount Coot-tha
Her flytta vi i september
Vi utforska nærområdet mye i oktober
I november var vi ved fyrhuset i Byron Bay og hadde en fantastisk dag i området der. Vi fikk også utforske stranda i nærheten her enda mer. Jeg hadde siste innspurt på skolearbeid i slutten av oktober og begynnelsen av november, og var ekstremt stressa. Men det gikk godt til slutt!

I desember så har vi kost oss! Vi har vært her på Gold Coast og i Brisbane. Vi har en dag i Lone Pine Koala Sanctuary der vi endelig fikk se koalaer og kenguruer på nært hold! Jeg forelska meg helt i disse dyrene!! Ellers har vi vært mye på stranda, vært på julekonsert i parken rett nedenfor huset, sett på film under åpen himmel, og feira både jul og nyttår på stranda. Litt hjemlengsel har det vært - særlig de siste par ukene, men jeg ville ikke bytta bort dette.

Juletre i Brisbane
Grilling 2. søndag i advent
Søteste kenguruen vi så
Og den største
Surfers paradise lille julaften

Julemiddagen
Merry Christmas
Selv om vi har levd på budsjett her de siste månedene, så har det ikke lagt noen demper på opplevelsene. Vi har opplevd mye! Og det er deilig å være her såpass lenge at det blir endel hverdager innimellom også - på den måten får vi virkelig opplevd livet her nede. De store turene rundt omkring i landet håper vi å få mulighet til dette året - men vi har virkelig fått kost oss i nærområdet og utforska mye av det som er å se rundt omkring her. Og vi har fortsatt ikke rukket over halvparten.

Etter ett drøyt år med kyssesyken og ulike andre plager, så er det først den siste måneden at jeg føler helsa og formen er der den skal være. Nå er målet å komme i gang med trening for å bli litt sprekere - eier vel ikke muskelmasse lenger.. Koli er forespeila jobb nå på nyåret, så vi håper og ber om at det går i boks! Og dette er også året vi skal søke om familiegjenforening for Koli så han kan få opphold i Norge når vi kommer tilbake. Og vi har fortsatt mye igjen å oppleve her! Med andre ord er det mye spennende å se fram til også dette året. I tillegg til hverdag med skole, husvask, strandtur og forhåpentligvis lengre turer :)

Med andre ord; vi har vært heldige i 2012 - det har ikke vært et år fritt for bekymringer eller utfordringer, men det har definitivt vært et av de beste årene jeg har hatt likevel. Vi har opplevd så mye - og jeg kan med hånda på hjertet si at livet er AMAZING! :) Gleder meg til å se hva 2013 har i vente! Forhåpentligvis så blir jeg litt (rettelse: MYE) sprekere og klokere, og Koli får jobba fra seg :)




















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar