lørdag 19. januar 2013

Språkopplæring

Nå har vi begynt å ta hverandre i nakken her - det er på tide med språkopplæring på høyt nivå! Når en gifter seg meg en utlending som snakker et språk som er komplett umulig å forstå av seg selv eller ved å gjette seg til hva de ulike orda betyr, så er dette en klar utfordring. Vi snakker fint sammen på engelsk med innslag av norske, albanske og italienske ord, men det er en idé å kunne kommunisere litt med andre i familien også som ikke kan engelsk. Og om vi skulle få barn en gang i framtiden, så er det absolutt en fordel å kunne hverandres språk for å unngå å bli lurt trill rundt av mann og/eller barn ;) 

Albansk er også et språk som ikke ligner noen andre språk - det er en helt egen grein for seg selv... så lykke til til meg! Dermed tror jeg Koli har en fordel siden vi har mange ord som er like til engelsk og italiensk. Men på den andre siden så har vi mange ord med dobbel mening, som er både verb og substantiv - og det kan nok være forvirrende også.

Vi har lært noen ord og uttrykk av hverandre opp gjennom åra, men jeg er gira på å kunne prate det skikkelig. Sist jeg var i Albania så sa svigermor med litt streng mine (ho er ikke veldig skummel da) at jeg måtte lære meg albansk så vi kunne prate sammen - så jeg tør ikke å komme tilbake på besøk like dum som forrige gang.. Og siden vi planlegger å flytte tilbake til Norge i desember så må absolutt Koli utvide vokabularet sitt. 

Derav prosjekt språkopplæring. Til jul i 2011 så fikk Koli et norskkurs av meg som inneholdt CD og bok. Jeg har finni et albansk kurs på nettet. Og i tillegg så bruker vi hverandre flittig. Vi går gjennom et kapittel i de respektive bøkene sammen der den som kan språket retter på tonefall og uttale blant annet. Og i tillegg skreiv jeg opp en liste over ulike ord/navn på ting i hjemmet - som stol, bord, vegg, kjele, seng osv på engelsk. Deretter oversatte Koli disse ordene til albansk og jeg tok til slutt bort de engelske orda og erstatta de med norske. Og så pugger vi på det og hører hverandre til vi kan de sånn ca før ordboka vår henges opp på do. Dermed kan vi se på dem flere ganger i løpet av dagen. Det samme har jeg gjort med verbet 'jeg er'. Og mer blir det helt sikkert!

Det kommer til å ta tid, men det er moro å kunne lære litt og litt. Alle monner drar. Det er bare så irriterende at Koli har en så sinnsyk hukommelse og bra uttale i forhold til meg.. hehe.. neida,  det er veldig bra!! Særlig siden han har mer press på seg for å lære det enn meg siden det kan ha mye å si for å få jobb i Norge.

Så nå som vi har tid får vi ta noen skippertak å komme i gang. Så vil det sikkert gå litt i rykk og napp - men det viktigste er å komme i gang! 

Dette er noen av orda vi har pugga på i helga

Koli's norskkurs

Gloser på do

Ellers har dagen i dag vært utrolig varm!! Jeg ville på stranda, men siden jeg klarte å strekke en muskel i nakken og ikke klarer å vri på hodet, så er store bølger som dytter meg under vann ikke den beste ideen! Derfor har vi betalt husleia hos utleiefirmaet, vært på kafé, gått tur, vaska over leiligheten, og dermed også svetta et par liter og dusja to-tre ganger hver.. det er utrolig høy luftfuktighet for tida! Vi sover dårlig - alt er klamt og varmt, og det er et marerit (for meg) å gå tur ute midt på dagen.. men de fleste dagene er ikke så ille som i dag - for de fleste dager kan vi dra på stranda der det er en frisk bris og vann å kjøle seg ned i :) 

På kvelden i dag dro vi på kino og så This is 40. Jeg veit ikke om den har gått eller går i Norge, men jeg synes den var bra :) For et par uker siden så vi Parental Guidance, og den var nesten enda bedre :) 

Nå går resten av kvelden med til et langt fotbad og kortspilling! Og til uka skal jeg i gang med treningssenter igjen - woohoo! Det kommer til å bli hardt, men jeg gleder meg til å komme i gang!! Bare håper og ber om at magen takler det! 

Dett var dett herfra - over og ut for denne gang :)

Håper alle har en fin lørdag! 

1 kommentar:

  1. Du har ikke mulighet til å legge ut noen flere bilder med ord/setninger på albansk-norsk? Prøver å lære det selv, og finner ikke så mye på nett :P

    SvarSlett