onsdag 18. juli 2012

Leilighetsjakt i Brisbane

I gaar flyttet vi endelig inn i en leilighet!! Omtrent all tid og energi har gaatt med til aa leite etter leiligheter og dra paa visninger. Saa ENDELIG fant vi en grei en. Forhaapentligvis blir det mer tid til aa vaere sosiale, sette seg inn i skolearbeid og kanskje til og med litt blogging.

Leiligheten er i underetasjen til han som eier den, paa toppen av en laaang bakke - men heldigvis stopper bussen paa toppen av bakken, saa jeg trenger ikke vaere redd for aa bli for sprek. Vi fikk oss en liten overraskelse naar vi flytta inn ettersom det viste seg aa vaere to andre leieboere i stedet for en. I forhold til at stua/kjokkenet er TINY saa er dette kanskje ikke helt optimalt, men tror det skal gaa greit. Vi skal jo ikke henge der hele tida. Saa naa bor vi med en fransk gutt som er paa utveksling fra Skottland i ett aar og ei fra Nederland som er paa utvekslink i 6 mnd. De virker veldig hyggelige saa langt!
Vi kan vel ikke akkurat si at leiligheten var vaska til vi kom heller. Det er tepper overalt unntatt badet og kjokkenomraadet, som blei rensa av noen proffe forrige uke, saa det ser greit ut. Men i kommoden, vinduskarmer og skap saa var det masse stov og skitt. Jeg fant fram klut og desinfeksjonsmiddel og skura over det verste. Det var forst naar jeg la meg at jeg saa at det er en del spindelvel i taket, et par (heldigvis smaa!!) edderkopper og noen svarte prikker der - veit ikke hva det er, kanskje dode insekter??? Saa vi faar vaske over det aa - orker ikke aa bo i andres skitt.
Ellers er vel alt som det skulle vaere i henhold til avtalen. Det eneste vi maa sjekke er om tv'en funker - vi fikk i hvert fall ikke inn noen kanaler i gaar, saa det faar han ordne opp i (haaper jeg). Greit aa ha 2-3 kanaler aa kunne kikke paa innimellom.

Jeg skal legge ut bilder av leiligheten saa fort jeg faar tatt noen. I dag er det undervisning nesten hele dagen til kl 19, og siden det er bekmorkt kl 18 faar jeg prove aa ta noen i morra.

Leilighetsjakten har vaert interessant. Vi har vaert mange rare steder og truffet endel forskjellige folk. Vi kunne nok faatt leilighet tidligere - noen var helt greie i forhold til storrelse, pris og beliggenhet - men naar det er skikkelig bedritent der, saa frister det ikke aa bo med folk som ikke gidder aa rydde eller vaske litt til visning en gang (eller kanskje de hadde gjort det...).
En leilighet viste seg aa vaere over en time unna med kollektivtrafikk. Vi trodde det var noe kortere og tok toget ditt, men det tok laaang tid. Saa henta eieren oss i bil og kjorte oss til huset samtidig som han viste oss ca hvor vi skulle gaa for aa komme tilbake til togstasjonen - hvilket var 10-15 min gjennom en park, sa han. Huset var kjempefint, men vi ville bo midt oppi han og to tenaaringer han hadde 50% av tida (det virker som at det er ganske vanlig her, de er mer laid back med familieliv og om andre er i naerheten enn oss nordmenn, men jeg er tross alt norsk og foler paa at det blir for tett innpaa privatliv/familieliv). Da vi skulle gaa tilbake saa gikk, gikk og gikk vi gjennom ikke en, men TO parker. Og takket vaere GPS paa tlf saa klarte vi aa finne fram uten mer enn en bitteliten omvei. Men disse 10-15 minuttene hans var i virkeligheten 35-40 min (!!!). Hadde det ikke vaert noe kollektivt etter det, saa kunne det gaatt. Men en ting er ogsaa at naa er det greit aa gaa ute - det er ca samme temperaturer som i Norge, men naar det blir 35-40 og kanskje ogsaa over 40 grader saa orker i hvert fall ikke jeg aa gaa saa langt uten at jeg maa dusje naar jeg er framme...

Et annet sted hvor Koli var og saa paa et rom saa var det skikkelig skittent. Og eieren hadde visst satt seg i sofaen, tatt av seg noen skitne sokker og gnidd hendene paa fottene - som IKKE var reine. Og like etter naar Koli skulle gaa, saa ville han ta Koli i handa...disgusting!!! Heldigvis hadde mannen min vett paa aa si nei takk og komme seg ut derfra...

Det tok nok litt ekstra tid for oss fordi vi er et par - det er mange flere rom/leiligheter til greie priser hvis en er aleine. Men absolutt en del aa velge i for to stk. ogsaa.Vi klarte heldigvis aa unngaa aa  leie gjennom et firma, for da maa du soke om aa faa leie leiligheten og saa betale to ukers leie for at de skal behandle soknaden. Dette faar du tilbake hvis du ikke faar den. Men hvis du finner en annen leilighet i mellomtiden og trekker deg fra soknaden, saa er disse pengene borte. De krever ogsaa at du har referanser fra Australia etter at du har vaert her i 48 timer ... helt crazy, for da er du saavidt over jetlag'en og har ikke tenkt paa annet enn aa spise og sove... jaja, det ordna seg for oss til slutt i hvert fall :)

Vel, tror dette holder for naa - faar prove aa skjonne meg paa de ulike kursene og velge hvilke jeg vil ta dette semesteret - lettere sagt enn gjort!! Haaper alt bra med alle der hjemme. Men maa aerlig innromme at vi ikke savner dere noe sarlig helt enda;)

Klem fra Marie & Koli

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar