søndag 24. februar 2013

Semesterstart

Om 24 timer så er fire måneders sommerferie over. Det har vært deilig! Selv om jeg har jobba en del i perioder, så har det vært ganske fleksibelt - og jeg har nytt det til fulle. Nettopp fordi jeg vet at dette ikke kommer til å skje igjen før jeg er pensjonist (forhåpentligvis!). Det var fantastisk med sommerferie og late dager på stranda, men jeg er også veldig klar for et tre månder langt (eller kort) og intensivt semester.

Fagene jeg skal ta dette semesteret er:

Crisis Counselling
Clinical Practice in Systemic Family Therapy
Professional Leadership and Supervision in Social Work
Theorising Social Work Practice

De to øverste fagene er valgfag, de to nederste er obligatoriske i mastergraden. Skulle gjerne kunne hatt flere valgfrie fag, for det er så mange interessante. Men fire fag er regna som fulltid - og med minst tre store oppgaver/prosjekter/presentasjoner på hver av dem i løpet av tre måneder er det lite realistisk å ta ekstra fag i tillegg. Jeg tror dette skal bli bra! Det eneste faget jeg ikke er så begeistra for er theorising social work practice. Jeg synes ofte for mye teorier kan bli litt tørt og søkt - med andre ord lite virkelighetsnært. På den andre siden så er det nødvendig å ha det som et godt grunnlag. Håper bare læreren er flink til å gjøre det interessant og kreativt. Skal uansett prøve å være positiv ;) De tre andre fagene gleder jeg meg veldig til! Crisis counselling og family therapy er veldig praktiske kurs, hvor en bl.a skal snakke med klienter og spille rollespill i et rom med et enveis-speil slik at læreren ser alt en sier og gjør... og setter karakter basert på det.. gulp! Gleder meg ikke til den biten, men det blir sikkert en nyttig erfaring uansett.

Det blir ikke mange dager på skolen heller. Mandager fra 8-12, tirsdager fra 10-16 og 17.30 til 18.30 og fem fredager fra 9-17. Det skal ikke mangle på studiedagene :)

Så da gjenstår det bare å hente bøkene jeg har bestilt på posten i morgen, og så sette i gang med lesinga fra denne uka av. Det er ikke noen rolig komme-inn-i-studere-modusen-periode her. så det er bare å være effektiv fra dag en. Jeg lærte det den harde veien forrige semester.

Wish me luck :)

Se på den fine skolen min da :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar