søndag 24. februar 2013

Visninger igjen, igjen og igjen

Gosj - hvor har de siste ukene blitt av?? De ble plutselig veldig travle. Det har gått i ett! Kurs for meg, jobbing på Koli (yeah!) og jobbing på meg i tillegg til leilighets jakt.. puh! Har ikke rukket så mye annet! Bare leilighetsjakten i seg selv tar uendelig med tid når det er 2,5 timer en vei til Brisbane.. da kan en jo tenke seg at dagen går! De siste to helgene så har vi leid bil på lørdagen og vært på 4-5 visninger, og det har gjort det mye enklere. Kollektivtransporten her er nemlig ikke noe å skryte av - det går tregt og sjeldent!

Kontrakten vår går ut 15. mars, og ettersom det ikke er utsikt til flere prosjekter  for Koli her i området, men det er flere som skal starte i Brisbane, så flytter vi tilbake dit. Det blir også lettere for meg å komme meg til og fra skolen, og gir bedre mulighet til å engasjere seg litt mer i studentmiljøet eller ulike klubber/organisasjoner som foregår på campus.
Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke kan fordra å leite etter leilighet her i Australia! Blæh! For det første, så er de fleste leilighetene med teppe. Og det funker ikke for meg! Jeg klør i øynene og nyser verre enn verst. Så teppe er ikke aktuelt. Og da skrumper valgmulighetene inn med en gang. Vi vet heller ikke hvor de ulike prosjektene som kan bli aktuelle for Koli er (og det kan også bli flere forskjellige) - hvilket betyr at vi må bo i nærheten av buss/tog som går raskt inn til byen tiiidlig på morgenen. Vi ønsker oss også en leilighet som er innenfor rimelighetens grenser når det gjelder leien, og sist, men IKKE minst; en som er passe ren og ordentlig. Det trenger ikke å bety at den må være luksuriøs og fullstendig nyoppussa (selv om vi ikke hadde sagt nei til det). Den kan godt være brukt og noen år gammel, men en ser forskjell på en gammel leilighet som er tatt vare på, og en der fettlaget ligger tykt utover benkeplatene på kjøkkenet og mugget har satt seg i dusjveggene.. Fatter ikke åssen noen folk klarer å bo i sånn skitt.. Eller at de ikke blir flaue av å vise fram en bedriten leilighet?? Forrige helg var det mye dårlige greier vi kikket på. I løpet av uka har jeg reist og sett på noen også, vi endte opp med å søke på fire stykker hvorav vi har fått avslag på to pga for mange søkere. I dag har vi sett på fem stykker og sender nok inn en søknad på fire av dem (men den ene av de er ikke jeg så veldig keen på). Så er det bare å krysse fingrene for at vi får en av de vi har mest lyst på.

Som andre steder i verden, så har vi etter et par uker på utkikk også lært oss noen triks og tolking av språket og ordvendingene de bruker her, som;

* ikke dra på visning der det ikke er bilder av leiligheten - hvis den er verdt å bo i for mennesker så tar folk bilder og viser den fram
* rom det ikke er bilde av i annonsen er som regel ikke så altfor mye å skryte av heller
* hvis det er en veldig kort beskrivelse av leiligheten, eller det blir lagt mest vekt på omgivelsene rundt så er det bare å stå over - igjen; er det en bra/helt grei leilighet så vil du fortelle om den
* hvis det er dato på bildene så sjekk årstallet - en fin leilighet med bilde datert i 2004 kan være noe helt annet i 2013
* beskrivelsen "stort bad med plass til vaskemaskin" betyr ofte at denne er pressa inn mellom do og vask - studer et eventuelt bilde av badet nøye
* et koselig sted med karakter betyr lite og nedslitt med rare løsninger
* granny flat er hybel/leilighet under huset der eierne bor - ofte med de rareste leiligheter og betingelser.
* ring alltid og sjekk at visningen fortsatt er oppsatt hvis en drar kun for denne leiligheten. Megleren vil at alle som skal på visning skal registrere seg og "melde seg på", men å leie den ut før visning og la være å avlyse skjer ofte (det er jo ikke så farlig om de kaster bort vår tid.. argh!)


Dette er noen få av mange erfaringer vi har gjort oss. Forsåvidt så er ikke alle disse erfaringene helt nye - har opplevd litt av hvert i Norge også. Men det er rart hvordan en kan glemme å være oppmerksom på mange forskjellige små, men viktige detaljer.
Og som andre storbyer er Brisbane mye dyrere enn her vi bor nå - for en dyrere leie i måneden vil vi få et mindre sted med dårligere standard - yeah :)

Når det gjelder utleie her, så går det meste gjennom byrå. Normen og holdninga er at det er litt mer snuskete og risikabelt å leie privat (det er i hvert fall det jeg har fått inntrykk av etter å ha snakka med folk - men det trenger ikke stemme fullstendig). Bakdelen med et byrå er at en ikke får snakka med eierne på visning og dermed ikke gitt et (godt) inntrykk - en blir bare et navn på et søknadsskjema. Med andre ord ikke så lett å skille seg ut i mengden. Og som utlendinger her så havner vi kanskje ikke alltid først?! :)
Fredag så vi på to leiligheter privat - vanvittig fine!! Noe av det beste vi har sett så langt, og eieren hadde satt ned prisen, så den ble overkommelig (har sett de på nettet noen uker, men de har vært for dyre). Han ringte oss i dag og sa at vi kunne få den ene - men han ville ha oss til å betale fra i dag av og til midten av januar. Vår nåværende kontrakt går til 15. mars - dermed er vi ikke interessert i å flytte noe sted før tidligst 9. mars (det er grenser for hvor mye dobbel leie vi vil og kan betale..), og kan leie til midten av desember - da regner vi med at vi snur nesa mot Europa. Men denne fyren ville at vi også skulle betale til midten av januar fordi det er vanskelig å finne folk rett før jul.. Det gikk vi absolutt IKKE med på!! Og etter å ha sagt at det var uaktuelt å betale til midten av januar, gikk han med på at det var greit med midten av desember. Men han ville leie den ut nå. Det er forståelig - men vi betaler heller ikke mer dobbel leie enn vi må, og det forstod forsåvidt han også. Men samtidig stod han på sitt. Så istedet skulle han se om han fant noen andre og eventuelt kontakte oss. Men seriøst; totalt sett så ville han ha oss til å betale for 7 uker mer enn vi skulle bo der - det er og blir urimelig! Det er dette jeg ble så skuffa over og irritert på i dag. Hadde han hatt flere andre som var og så på den og som kunne flytte inn med en gang, så helt greit! Men det hadde han ikke, og han var veldig gira på å få inn oss fordi vi har gode referanser, men to uker skal visst være så vanskelig. Når jeg vet at leiligheten har stått tom lenge. Ok, så er han nok ekstra stressa på å få noen inn pga tapt inntekt. Men jeg tenker at det må være bedre å få inn noen du er ganske sikre på er gode leietakere om to uker, enn å bare få inn noen for å få inn noen.. jaja, det er hans valg, og jeg ser som sagt hans side av saken også. Det er bare så frustrerende at det alltid er noe som må ødelegge når vi finner en fin leilighet.. Men vi finner vel den det er meninga vi skal ha etter hvert :) Og når han prøver å sette slike krav før vi i det hele tatt har signert en kontrakt, er jeg også skeptisk til å si ja - for hva kan han plutselig finne på å forlange om vi hadde flytta inn? Sånn sett er byrå litt mer ryddig og tryggere.

Vi har gjort litt annet de siste ukene også. Jeg har vært tre dager på et kurs som heter Family Therapy In Action. Det er et forkurs for å kunne ta Clinical Family Therapy som fag på skolen dette året. Jeg har alltid synes familieterapi har virket interessant, men nå er jeg hekta. Disse tre dagene der vi har vært gjennom ulike teknikker, situasjoner, bakgrunn ++ har virkelig gitt mersmak! Gleder meg til å kunne fordype meg enda mer i dette emnet!! Jeg har bestilt noen bøker til dette emnet og noen av de andre emnene jeg skal ta, som har kommet og ligger på postkontoret. Gleder meg til å hente dem på i morgen - kjenner jeg er supermotivert og gleder meg til dette semesteret! Det kommer til å bli travelt, men spennende!

Værmessig kan jeg dessverre ikke skryte så veldig heller.. Regn, regn og atter regn! Naboen vår fortalte oss tidligere at februar som regel er en våt måned, men jeg tenkte at en våt måned her betyr et par dager med regn i uka. HA - jeg tok feil! Det har regna nesten hver dag de siste to-tre ukene. Det har kanskje vært en dag i uka med skikkelig sol. Ellers så har det vært sol, skyer og regn på samme dag eller bare skyer og regn - og da mener jeg ikke yr, men virkelig troperegn og jeg-blir-klissvåt-på-to-sekunder-regn. Det er varmt og klamt (luftfuktigheten stiger jo i takt med regnet), men dog ikke strandvær. Håper bare ikke at strandsesongen er helt over.. I dag har det vært sol på dagen med 28 grader og 91% luftfuktighet = hot!! Nå som kloka er nesten halv åtte på kvelden er det 24 grader og 89% luftfuktighet. Og i kveld/natt er det flomvarsel - det skal visst komme MYE regn i løpet av natta.

Ellers i dag har vi handla mat (måtte benytte sjansen til storhandling før vi leverte bilen vi leide i helga),  og jeg har vaska leiligheten mens Koli ganske så beleilig sovna på sofaen i det jeg reiste meg opp av stolen og begynte så smått. Tilfeldig? Jeg tviler sterkt! ;) Men så laga han middagen i dag, så jeg kan ikke klage altfor mye. Nå må jeg bare tenke ut en fin strategi for å se jeg får han til å ta oppvaska å;) hehe!

Det blir tidlig kvelden her i dag ettersom vi begge må stå opp grytidlig i morgen - det vil si mellom 4 og halv 5 på morgenen. Koli står alltid opp 4 når han skal jobbe, og jeg skal på skolen til klokka 8.. tror det blir noen fordeler med å flytte nærmere ja!!

Håper alle der borte får en fin søndag - dere har jo såvidt begynt på dagen :)

Enjoy!

Klem fra oss

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar