fredag 1. mars 2013

Høsten er her

Det er nå blitt mars måned - både her og i Europa - og mens det er vår hjemme i Norge, så er det offisielt høst her! Og når jeg kikker ut vinduet, så kan det igrunn se sånn ut. Slik så det ut her tidligere i dag:

Her er det lysere enn det har vært på lenge - og opphold. Men det varte ikke lenge. Nå er det enda mer mørke skyer og masse regn
Sånn har det sett ut de siste ukene, kun avbrutt av en og annen dag eller timer med sol. Og det regner. Og regner. Og regner. I bøtter og spann. Vi snakker om alt fra 2-20 mm regn på noen få timer (noen ganger mer også - på kortere tid). Flere steder sliter med flom og oversvømte biler og hus. Sånn sett er vi heldige. Vi trenger bare bekymre oss over at vi blir våte når vi går ut. Og det er jeg jo forsåvidt vant til. Med andre ord så skulle en ikke tro at en viking i Australia skulle bry seg med litt regn. Feil! For det første så er jeg i Australia og er ikke innstilt på så mye regn over flere uker, og for det andre så er det ingenting som heter litt regn her.. I Norge regner det litt. Det gjør det ikke her. Og i tillegg til regnet er det så varmt og klamt at om det er opphold så er du likevel våt etter en liten tur ut - av svette på grunn av høy luftfuktighet. Men - bortsett fra mye regn i det siste (som faktisk ikke er sååå ille), så er det ikke mye som minner om høst her.

Hva forbinder jeg med høst i Norge? Klar og frisk høstluft, farger på bladene på trærne som faller av og lager nydelige farger overalt i landet, og å kunne lure seg under pleddet i sofaen med kakao og begynne å finne fram stearinlysene.

Hvordan er høsten så langt i Australia? Regn, varmt, klamt, shorts, singlet, grønne trær og blomster i fleng og av alle ting; allergi. Det er et eller annet som kroppen min ikke liker - jeg nyser og øynene renner. For første gang på flere måneder har jeg blitt go'venn med allergitablettene igjen. Og de løser det meste av problemet. Men jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg reagerer på. Koli syntes det var så rart at jeg reagerte på noe nå som det er høst og vinteren kommer. Men da jeg poengterte at ved høst og vinter i Norge så finnes det ikke blomster, grass eller trær som blomstrer og sprer pollen - et glimt ut av vinduet her, viser at alt fortsatt er i full blomst (det er sikkert noen småforskjeller, men det har ikke jeg lagt merke til), innså han også at det kanskje er en legitim grunn til økt nyseanfall. Og den største forskjellen på høst i Norge og her; bare regnet slutter så er det absolutt mulig å ta seg en strandtur, få farge på kroppen og nyte varmen og deilig badevann. Forutsatt at regnet slutter, selvfølgelig. Det ser ikke ut som at det skal skje neste uke heller. På radioen i dag sa de at det har regnet 21 av 28 dager i februar!

Men det er spennende å oppleve nye årstider. Selv om jeg klager litt over regnet, så er det også en opplevelse som jeg er glad for å få oppleve. Og jeg har ingen problemer med å kose meg inne i regnvær! Slipper å ha dårlig samvittighet for å sittte inne når det er sol :)

Da har dere fått et ærlig innlegg - det er ikke bare sol i Australia. Men det er fint her likevel. Og vi kan jo håpe på at resten av høsten blir fin og varm ;)

I morgen har vi leid bil igjen! Denne gangen skal vi ikke farte rundt hele Brisbane for å se på leiligheter, men hente nøkkelen til vår leilighet :) wohoo :) Vi har betalt to ukers leie på forhånd og depositum (som kreves for å få nøklene), så nå er den vår. Vi flytter derimot ikke inn før neste helg. I morgen kommer vi til å spraye med insektsmiddel overalt og vaske over kjøkkenet og skaper. Synes det er greit å gjøre - selv om det ser reint ut, så er det ingen garanti for at forrige eier ikke gjorde reint doen før han gikk løs på kjøkkenet :) Litt nevrotisk må det være lov å være ;)

Men nå er det aaaltfor seint - så jeg kryper til køys! Good night!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar