mandag 29. oktober 2012

Endelig er det mulig å bake!

Å finne en ordentlig komfyr på kjøkkenet når en leier et sted har ikke vært lett for oss. Det er noe som aldri har falt meg inn før i livet - at det kunne være fraværende. Jeg har hatt hybelkomfyr en gang, men det gikk fint an å steke en pizza i den. Ettersom jeg på den tida bodde aleine, så var det ikke noe problem at det ble en halv pizza om gangen. Andre steder har det alltid vært gamlere eller nyere ovner som har fungert. Her derimot, har dette vist seg å ikke være en selvfølge.

I Brisbane leide vi underetasjen av en arkitekt. Skulle gjerne likt og sett hans prosjekter, for hans eget hus var laaangt i fra arkitekttegnet, og den bittelille plassen vi hadde til kjøkken så ut som det med vilje var laget for å unngå å utnytte plassen. Vi hadde to kokeplater, men ingen ovn - selv om det var stor plass under kokeplatene slik at han lett kunne satt inn en komfyr - i stedet endte det med at vi satte søplebøtta, plast og papp der..

Bra utnyttelse av plassen?

Om dere ser på trebordet, så står det en svart og en hvit sak der. Det svarte er en stor stekepanne en kobler en ledning til og plotter i veggen, slik at en ikke trenger å bruke kokeplatene. Forsåvidt greit nok ettersom vi var fire stk sammen som lagde middag til nesten samme tid. Den hvite saken ser omtrent ut som dette;

For meg en unødvendig oppfinnelse
Dette var "ovnen" vår. Den har kun varmluft, og fungerer ekstremt dårlig!! Prøv å steke en kylling på varmluft - da holder du på leeeeenge. Og en gang jeg skulle lage cookies, endte det bare med at deigen rant ut og begynte å boble.. når jeg da økte temperaturen kraftig, blei de brent på toppen og uferdige inni... Med andre ord så brukte vi ikke denne så mye.. Så i stedet for å investere i en komfyr med fire kokeplater når det allerede er minimalt med plass på kjøkkenet, så er det tydeligvis mye lurere å kjøpe ekstra kjøkkenutstyr som tar opp den lille lagringsplassen som allerede er der.. Jaja, det gikk faktisk overraskende bra! Og mye av grunnen til det var nok at vi fire som bodde der kom veldig godt overens :)

Men dere kan kanskje se for dere min forventning når vi da skulle flytte - noe av det jeg gleda meg mest til var et ordentlig kjøkken og en ovn! Jeg skulle endelig kunne lage lasagne, boller, kaker, pizza, ovnsbakt altmuligrart +++, og vi skulle få et lite avbrekk fra stekt mat og grønnsaker (som er veldig godt, men alt med måte..). 

Så flytter vi inn i leiligheten vår, som jeg digger! Og Marie skal ENDELIG bake boller, som jeg har savna sååå mye! Jeg har gleda meg til dette i flere dager, og endelig en dag har jeg tid til å sette i gang. Ingredienser er kjøpt inn, og lørdagskosen er om få timer i boks. Ovnen her er delt i to, men jeg tenkte ikke så mye over dette annet enn at det var mulig å steke to steder samtidig. Jeg starter den nederste ettersom den er størst. Jeg setter gradene på rundt 180 for å være på den sikre siden ettersom jeg ikke vet om ovnen er rask eller treig, og setter klokka på fem minutter for å sjekke hvordan det ligger an da. Når det nærmer seg fem minutter synes jeg det lukter litt rart, og tar en titt inni ovnen - bollene er SVARTE, og det ryker av dem.... jeg skjønner ingenting... ovnen var ikke varma opp noe særlig på forhånd engang, og gradene ligger langt unner de 210-220 jeg pleier å bruke.. etter å ha inspisert den litt grundigere sammen med mannen fant vi (les; han) ut at den nederste delen er undervarme og den øverste er overvarme... hvilket betyr at en må flytte ting opp og ned, fram og tilbake.. argh!!! Og vi fant fort ut at ovnen og kokeplatene bare har to temperaturer; kald eller veldig varm!!! Glem å la noe småkoke en stund... Koli blei litt oppgitt over min frustrasjon den dagen ja... kan ikke skjønne hvorfor, jeg blir vel aldri irritert?! :) Noen dager etterpå dro jeg til utleiefirmaet og klagde på den. Etter en inspeksjon viste det seg at jeg hadde rett i å være lettere irritert - den fungerte ikke som den skulle, og ville bli bytta ut i en ny en. Yeah - jeg gleda meg kjempemasse!! ENDELIG skulle jeg få en ordentlig ovn med over- og undervarme samme sted, og justerbare temperaturer. Jeg har ikke noe bilde av den gamle ovnen - men da jeg kom hjem, så jeg denne... 


Vår nye ovn - nesten prikk lik den gamle
...som er prikk lik den gamle!! Nesten.. heldigvis; i den nederste delen er det både under- og overvarme!!! Finally! Og temperaturene lar seg justere og holder seg der de er innstilt. Men noe annet finurlig med denne ovnen, er kokeplatene. Av en eller annen (for meg uforståelig) grunn, så er ikke kokeplatene tette. Varmelementene består av spiraler med mellomrom mellom og en kan se ned i den øverste delen av ovnen. Med andre ord; om noe koker over, eller det blir noe gris, så havner det lett nedi der... denne ovnen må vel bare være designa av en mann som enten bor hos mamma'n sin og ikke lager mat, eller som er altfor bortskjemt av kona... MEN; jeg klager ikke - jeg har tross alt en ovn som fungerer. Så får jeg heller vaske litt ekstra innimellom. 

Kan lett stikke fingrene opp her... merkverdig oppfinnelse

Noen som har forslag til hva som er poenget med å lage den på denne måten?

Lurer på om dette er normal ovn hjemme hos Australiere? Hmm, i så fall burde de begynne å ta seg en titt på hva som finnes andre steder i verden - denne ovnen er langt fra den nyeste eller beste på ovnmarkedet...

Jaja, så har jeg klart å skrive altfor mye om ovner.. for de av dere som ikke har sovna eller finni noe annet å lese på nettet, så kan jeg fortelle at vi har det veldig bra! Koli er i jobb igjen etter en pause (vi veit ikke hvor lenge, men håper det holder en liten stund i hvert fall), og jeg har hatt siste skoledag dette semesteret. Jeg var ferdig forrige onsdag - leverte to oppgaver og hadde en presentasjon bare den dagen. Jeg har en essay igjen å skrive, men den skal ikke levers før 14. november, så jeg har litt tid på meg enda.

Vi har hatt to dager med overskya vær her - uvant! Begynner nesten å føle meg som hjemme igjen.. bortsett fra at det fortsatt er singlet-temperaturer :)

Håper alle får en flotters uke!

Klemmer fra oss

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar