søndag 14. oktober 2012

Tøffeste lillebroren


Jada, jeg er kjempekomfortabel.. tom mannen bak kveler et smil
Dette er vel ingen sak!
Før jeg dro til Australia, så hadde jeg besøk av broren min i Oslo en uke. Vi bestemte oss for å ta en tur til reptilparken - han mente at jeg måtte "varmes opp" til alle kryp og ekle dyr jeg kunne komme til å møte på her nede. Og jeg var forsåvidt enig. De hadde utrolig mye rart, fasinerende og ekkelt der! Men det var vel verdt en titt - vi fikk med oss materunden også, som var morsom. Vi hadde også muligheten til å holde en slange. Jeg HATER slanger!! Det er noen dyr verden kunne klart seg uten (ja, jeg veit at de har sin nyttefunksjon, men tenker ikke rasjonelt når jeg ser de ekle dyra). Broder'n var veldig klar for at jeg skulle holde en - sikkert fordi han for lenge siden har skjønt
hvor pinglete søstra er og at det kunne bli underholdene. Jeg derimot, tenkte at jeg sikkert kom til å innse at det ikke var så ekkelt som jeg har forestilt meg i min livlige fantasi, og ta det hele med stoisk ro. Vel... dessverre så viste det seg at lillebroren min kjenner meg bedre enn jeg kjenner meg selv. Han lo godt mens han knipsa bilder av meg - som bare synes det var eklere og eklere jo mer den kveila seg rundt armen min.
Han derimot storkoste seg og synes det bare var gøy! Bildene viser vel også tydelig forskjellen på hva vi synes om opplevelsen!:)

Unødvendig å si at det er flere i familien som har fått seg en god latter når de tenker på meg som hater edderkopper, slanger og småkryp i Australia.. :) Men så lenge jeg har mannen i nærheten så går det bra! Han er flink til å drepe kakkerlakker!:)

Australia har to slanger på topp-ti lista si over de farligste dyrene; det er eastern brown snake og tiger snake.

Eastern Brown, denne lønner det seg ikke å holde!
Eastern brown snake befinner seg på fastlandet på den østlige siden av Australia - med andre ord her jeg bor. Den er rask, aggressiv og kjent for sitt dårlige humør. Giften kan føre til lammelse og hindrer blodet i å koagulere. De fleste ofre kollapser i løpet av få minutter etter å ha blitt bitt.

Tiger snake
Tiger snakes finner en hovedsaklig sørøst i Australia - de er heller ikle så veldig koselige. Disse kan få mellom 12-40 levende "babyer" samtidig. Tiger snakes kan bli opptil 2,1 meter lange...*æsj*.

Ikke la dere lure av disse bildene - disse slangene kan ha mange forskjellige typer mønstre på samme sorten slange... så med andre ord - hold deg unna hvis du ser en! Det har i hvert fall jeg tenkt til! Men det er motgift på sykehusene om uhellet er ute (og du rekker å komme deg dit), og sjansen for å dø av slangebitt er liiiten - det er mindre enn ett tilfelle hvert år (utifra en oversikt jeg skumma fort gjennom). Så jeg går ikke rundt og tenker på slanger. Kakkerlakkene er verst så langt, men de er heldigvis ikke farlige - bare ekstremt ekle!!!

Så er det også en slange som heter inland taipan eller the Fierce snake, som er veldig farlig! Men den holder seg i innlandet som er et stykke herfra, heldigvis. Men likevel var det en gutt på kysten lenger sør som likevel ble bitt av en..hmm.... vel, her er en liten film fra youtube med Steve Irwin som leker seg med en sånn en - ikke prøv dette hjemme!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar