lørdag 6. april 2013

Currumbin Wildlife Sanctuary

Det går litt tregt med å få lagt ut innlegg her i perioder.. men uansett - påska er vel overstått. Vi har kost oss i sol og fint vær med temperaturer på rundt 30 grader. Den verste varmen er over, og nå er det bare varmt og herlig :)

Her er det fridager kun på langfredag og 2. påskedag. Skjærtorsdag er vanlig arbeidsdag. Men prosjektet Koli jobba på ble fullført på onsdag, så forsåvidt ble det langhelg på oss begge to. Og påskeferien til skolen er her uka etter påskehelga, slik at den kick-starter ferien. Men som student er ordet ferie relativt. Vi er nå ca midt i semesteret, og intensiteten på oppgaveinnleveringer og prosjekter øker betraktelig. Så denne uka blir brukt til å få ferdig en essay, og forhåpentligvis også en presentasjon.

Påskeaften brukte vi i Currumbin Wildlife Sanctuary på Gold Coast - i motsatt ende av der vi bodde, enda nærmere grensa til New South Wales. Der er det koalaer og kenguruer (men ikke like mnage som på Lone Pine Koala Sanctuary), tasmanian devil, krokodiller, mange forskjellige fugler, bl.a. Lorikeet´s som er kjempflotte, samt slanger og øgler. For å nevne noe. Vi var særlig fasinerte av krokodillene - den største var på 4,8 meter - et digert beist! Vi fikk også holde en babykrokodille - sååå søt :) ville nesten ta den med meg hjem. Men bare nesten. Jeg holdt også en slange - men den var ikke fullt så søt - de er så ekle og seige å holde.

I parken var det også en adventure park midt inni. Det vil si ulike baner med tre vanskelighetsgrader som består av bl.a. line mellom trærne en balanserer på, Tarzan-tau en slenger seg i inn i et nett som en må klatre opp i, balansere på høye påler, og skli ned liner hengende under dem. Alt dette er noen meter over bakken, så for meg med litt høydeskrekk var det en utfordring. Vi hadde på oss sikkerhetsutstyr og var alltid festa med to kroker til en line over oss. Men det hjelper ikke alltid på angsten. Hva er verst; falle ned og slå seg litt, eller falle og bare bli hengende som en tufs og vente på hjelp? Jeg har ikke helt klart å bli enig med meg selv der enda. MEN; jeg gjennomførte det! Det vil si av tre baner, så tok jeg de to første. Og på den andre banen tok vi den kortere ruta, for da var jeg helt gåen. Jeg var sikker på at jeg skulle feige ut underveis, men det gikk greit! Det var faktisk litt gøy. Og med Koli bak meg med oppmuntringer når det ble litt i høyeste laget, så gikk det jammen meg greit. Neste gang vil jeg klare alle tre banene! Men må være litt sterkere i armene først. Dagene etterpå var magemusklene (ja, det er visst noen muskler under polstringa der) og armene så stive og støle. Så det er tydelig at det er litt trening i dette å. Planen er å melde seg inn på skolens treningssenter til uka og fortsette komme-i-form-prosjektet som jeg begynte på i januar, og som ble satt litt på vent med flytting og semesterstart i slutten av februar/begynnelsen av mars. Men nå er det over for en god stund siden, og det er ingen unnskyldning lenger - bare å hoppe i det! Så neste gang vi drar dit så blir det ikke like hardt og jeg kan klare alle banene - forhåpentligvis :)

Men nå er det nok kjatring fra denne kanten - ta en titt på bildene i stedet;



Er glad det var et tjukt glass mellom oss!





Et svært beist av en krokodille - den ble tatt til fange fordi den spiste opp flere av kuene og oksene til en bonde i nærheten av der han holdt til...



Tree kangaroo

Verdens farligste fugl - har dessverre glemt navnet

Tasmanian Devil



Mating av Lorikeet´s










Ikke tvil om at det er mange vakre dyr der! Mating av Lorikeetene var kjempemoro. Vi fikk et fat med melk (eller noe som ligna), holdt dem ut og så kom det en eller flere og spiste. Når maten først ble servert kom alle på en gang. En sky av fargerike fugler som flyr over deg er bare et fantastisk syn! Men det er et annet aspekt av dette som ikke er så fantastisk og som jeg kommer til å tenke på til neste gang. Etter fuglene har spist så setter de seg i trærne. Og hva gjør de i trærne? Joda, de skiter! Og hvis noen lurer på hva slags farge det er på dritten til disse fuglene er, så kan både jeg og Koli garantere at den er grønn!! ÆSJ! Med andre ord; veldig gøy å mate dem, men ikke stå under et tre og gjør det!

Klokka fem så stengte parken, og før vi dro hjem så kjørte vi et par kvartaler ned til stranda der det var et utkikkspunkt. Nydelig!!! Ta en titt på dette;








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar