onsdag 22. august 2012

Smiiil

Husker dere sangen "en bussjåfør, en bussjåfør, det er en mann med godt humør, og har han ikke godt humør, så er han ingen bussjåfør.." osv? Da jeg gikk på barneskolen blei den gjerne sunget når vi visste at den eksakte bussjåføren for den dagen var ganske så gretten - hvilket ikke var uvanlig i det hele tatt. Det uvanlige var igrunn en blid og hyggelig bussjåfør. Ok, jeg skal innrømme at det sikkert ikke er det morsomste her i verden å kjøre rundt på skoleunger, så kanskje bussjåførene vi hadde da var unnskyldt. Men ettersom jeg har fått litt flere (ikke veldig mange-enda) år på baken, så virker det som at det er en gjenganger at bussjåfører generelt er gretne! Kanskje det er et av kriteriene for å få jobben? Det blir litt som høna og egget - hva kom først; en gretten mann som da kvalifiserer til jobb som bussjåfør eller jobben som bussjåfør gjør deg til en gretten mann?
Ikke veit jeg. Men når det er min erfaring gjennom livet så langt, så kan du jo prøve å forestille deg min genuine overraskelse når jeg ankommer Australia og møter på en hyggelig bussjåfør. Og en til, og enda en, og enda en - dag etter dag... hva skjer? Hvordan er det mulig at ALLE så langt faktisk SMILER (trodde det ikke var lov jeg når en kjørte buss, jeg), sier "hei" eller "hvordan har du det?". Eller slå denne; i går på endestasjonen sa bussjåføren "have a GREAT (med trykk på great) day everyone!". Denne nordmannen (eller kvinnen) ble ikke bare litt overraska heller, men jeg fikk da summa meg nok til å snu meg, smile og si "you too", mens jeg lurte på hva i alle dager som gikk av han. Men de gode nyhetene er at dette er helt vanlig her. Og det er ikke bare han. På kjøpesenteret så spør de om hvordan en har det, om en er på vei hjem eller har hatt en bra dag. Og de smiler - så og si alle sammen. Ok, til og med jeg har skjønt at de sikkert ikke er interessert i hvordan alle har det innerst inne, og det er nok ikke meningen at en skal bruke denne personen som hobbypsykolog - men det er koselig at de gidder å gi det lille ekstra til kundene. Lykke til med å få mer enn beløp og spørsmål om pose og kvittering ut av personen i kassa på rimi. Her er det det som er unntaket.

Jevnt over er folk hyggelige, imøtekommende - og definitivt ikke redd for å snakke med fremmede. En er ikke crazy eller psyko om en snakker med personen foran i køen eller personen ved siden av en på bussen. Alle gjør ikke det hele tida her, men det skjer nok en god del oftere enn i nordlige deler av Skandinavia. No worries, mate - relax :)

Bilen har smiley

På skolen er smilet hugget i stein - for å være på den sikre siden :)

Når det var sist Ruter brydde seg om at kunden hadde en fin dag?

Til og med egga er glade for å være på plass i kjøleskapet vårt :)
Så om noen ønsker sol og varme og smil fra dama på butikken, bussjåføren og egga - så veit dere hvor dere må dra! Og Nettbuss, Veolia, Kolumbus og Ruter burde sende sine bussjåfører på betalt jobbtur hit for å se hvordan det skal gjøres :)

Og om noen bussjåfører føler seg støtt av det som står over, så ber jeg om unnskyldning for det - det er jo ikke deres skyld at dere enten er så flinke til å være gretne at dere får jobb (som jo er bra - sett fra mitt synspunkt som NAV-arbeider) eller at jobben gjør dere gretne. Men jeg er sikker på at det finnes et unntak i Norge også... en bussjåfør som faktisk liker jobben sin og er hyggelig, serviceinnstilt og alltid har et smil på lur :)

Hilsen til dattera til den ene bussjåføren


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar