torsdag 20. juni 2013

Springbrook National Park

For å feire at ferien var i gang, og det endelig var tid til å gjøre noe gøy, så dro vi til Springbrook National Park på søndag. Vi leide en bil og kjørte innover i landet. Og så nydelig det var der!!! Stillhet og vakker natur - kjente roen virkelig inntok mitt tidligere stressede legeme og gikk helt ut i fingertuppene. Vi stoppet først ved en kafé. Hadde jeg hatt en bok å lese på, så hadde jeg gjerne parkert meg der resten av dagen! Ser det ikke nydelig ut?!


Ut på tur

Et lite sitrontre



Bondekona i meg falt veldig for denne gården

Etter en stund i disse omgivelsene og å ha smakt verdens beste muffins, kjørte vi videre. Planen var å finne the natural bridge. Dette er en geologisk sensasjon, som har blitt til over millioner av år. En foss har rent ned gjennom et hull som har forma en hule der det bor massevis av glow worms. Disse ser en bare når det er mørkt, så vi fikk ikke sett dem. Men vi så glow worms i mars - skrev om det i dette innlegget. Fossen som går ned bakom og gjennom denne hulen ser helt fantastisk ut. Sola skinte på fossen, som gjorde at det ble et helt spesielt lys - dette vises veldig godt på bildene. Sjekk de ut - de er fullstendig uredigerte;









Fossen fra toppen før den går inn i hula



 Etter å ha tatt til oss dette nydelige fenomenet (naturen er amazing - særlig i dette landet), tenkte vi oss til Purlingbrook falls som også ligger i Springbrook National Park. Vi klarte å kjøre feil vei, så det ble en omvei over til staten New South Wales. Like fint der :)







Så etter en 45 minutters omvei kom vi omsider fram til Purlingbrook Falls. Jeg var ikke fullt så imponert over den, for fra det ene utkikkspunktet var det skygge over fossen, og fra det andre fikk vi ikke sett den skikkelig. Men fin var den. Det var også mulig å gå en tur ned og bort til fossen, men den var på 4 km og det stod på et skilt at vi måtte regne 2-3 timer. Synes dette hørtes mye ut, men ettersom det bare var to timer til det ble mørkt, så frista det ikke veldig å sjanse på at det gikk raskere - hadde ikke så lyst til å tumle rundt i bushen i mørket. Så for meg at vi lett kunne havna på nyhetene :)



På vei tilbake til bilen kom vi over denne tavla over Aboriginske navn og hva de betyr. Tror vi ble enige om at Koli´s navn ville vært Mundora om han var innfødt her ;) Jeg synes Boojerahla var helt greit :)


Unødvendig å si at vi hadde en kjempefin dag! :) Jeg synes fortsatt det er litt uvant å parkere bilen ved et sted og så bare gå 3-500 meter før vi kommer til severdigheten - og det er gjerne asfaltert sti de meterne gjennom skogen. Litt annerledes enn i Norge hvor vi går og går for å "fortjene" utsikten eller det vi har kommet for å se. Men på denne måten her så rekker vi over flere ting på en dag :)

Med andre ord, så har vi sett enda mer av den fantastiske naturen dette landet har å tilby - og kan anbefale dette også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar