torsdag 24. mai 2012

Prosjekt Australia fortsetter

Som nevnt tidligere så har jeg kommet inn på skolen i Brisbane - rettere sagt University of Queensland. Fortsatt kjempeglad for det!! Men det er litt av hvert som må ordnes når en skal studere - og særlig i utlandet - før en kan slippe gleden fullstendig løs. For det er fortsatt ikke helt "bænkers" at vi får reist. Vi må bl.a søke om visum.

Etter å ha fått tilbudet om skoleplass på mail, så måtte jeg akseptere det ved å fylle ut et skjema som fulgte med mailen og gi dem kontonummer til å trekke 500 AUD av kontoen min for å vise at jeg tar i mot plassen. Disse pengene trekkes av skolepengene seinere. Når pengene var trukket, ville jeg motta et Confirmation of Enrolment number (eCoE) for å kunne søke om visum og lån. Dette ville ta et par dager fikk jeg beskjed om. Etter å ha venta en uke, ringte jeg Bjørknes høyskole (jeg har søkt gjennom dem) og etterlyste dette nummeret (vil gjerne ha alt på plass for å være helt sikker på at vi får reist - tør ikke glede meg 120% før visumet er i boks). Da fikk jeg beskjed om at det ikke var 500 AUD som skulle trekkes, men 1000 AUD - de hadde gitt meg feil informasjon, men ville gi beskjed til universitetet om at det var greit for meg at de trakk 500 til.
Men "selvgjort er velgjort" tenkte jeg da, og bestemte meg for å sende en mail selv direkte til universitetet. Det funka bra da jeg etterlyste et svar på søknaden - fikk svar rett etterpå. Så jeg håpte på like mye hell nå. Og jeg hadde rett; morgenen etter hadde jeg eCoE-nr og jeg gikk dermed rett inn på immi.gov.au sine sider for å søke om visum.

Jeg har lest en del om visumregler tidligere, så jeg ikke rett inn på linken der en starter søknaden og fylte inn det de ba om. En del spørsmål å gå gjennom, men ikke altfor komplisert. Vi kom oss gjennom og fikk beskjed om at søknaden var registrert - OG at Koli må ta røntgen av brystet og ta en medisinsk undersøkelse hos en "paneldoctor". Paneldoctor regner jeg med er en lege som er godkjent av myndighetene i Australia. Vi fant en oversikt på nettsida over doktorer i Norge, nærmere bestemt Oslo. Og en kort telefonsamtale seinere, så har Koli fått time på tirsdag.
Jeg regner med at grunnen til at han må ta denne undersøkelsen er fordi han har bodd i flere land de siste åra og de er som kjent rimelig strenge i Australia.. Med andre ord får vi bare krysse fingrene for at det holder med den (og at den ikke viser noe selvfølgelig - men det regner vi med skal gå bra) og at visumet blir innvilget.
Søknaden har gjort et flott innhugg i budsjettet - kjenner det langt inn i nettbanken. 520 AUD for søknaden + 1600 kr for undersøkelsen. MEN det vil bli verdt det når vi endelig er der!!

Søknad om stipend og lån til lånekassen er også gjort.

Flybilletter er til og med bestilt (med avbestillingsforsikring). Vi reiser fra Oslo 10. juli og reisetiden er på 33,5 fantastiske timer. Vi skal først til Amsterdam, deretter Beijing og til slutt Brisbane. Jeg håper virkelig at det er tv med masse tegnefilmer på flyet, for mannen min kjeder seg fort på fly - og kjeder han seg betyr det ingen søvn eller god bok på meg;) Kanskje jeg skal ta med noen fargestifter e.l.? :)

Med andre ord så er vi endel penger fattigere, men litt nærmere målet! Vi må bare vente, håpe og be om at de siste detaljene går i boks nå!!!

Når jeg ser på disse bildene så er det absolutt verdt tiden og pengene det tar for å organisere alt;

Håper på å få se mange kenguruer

og gjerne en koalabjørn eller to  

Et sted i Queensland som jeg definitivt vil leite etter

Frasier Island - der skal vi bli lommekjente!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar