onsdag 18. januar 2012

Klær vs bøker

Hva er bedre enn bra salg?

Jeg er som jenter flest glad i å shoppe. Det kan være alt fra klær, bøker, pynteting, kjøkkenting, filmer og annet dill. Det er litt periodevis hva det shoppes mest av. 

Å handle klær kan være et skikkelig kick når en finner et bra salg, et plagg som sitter som et skudd og gjerne disse to kombinert. Da er dagen (og kanskje også uka) reddet! 
Men av en eller annen grunn så havner jeg som regel alltid i en bokhandel i løpet av handleturen også. Det er ikke alltid det blir med noe hjem, men en tur innom for å se om en kommer over en bra bok er ikke feil. Særlig ettersom jeg er og alltid har vært en lesehest. Den beste måten å slappe av på er å krølle seg opp i sofaen med kakao, snacks og en fengende roman! Og skal jeg på ferie må jeg alltid ha med minst en bok i kofferten (kan jo ikke risikere at den blir lest ut og så har jeg ingen igjen). 

Etter å ha fundert litt over mine shoppingvaner, så ser at jeg de gangene jeg som oftest havner i en bokhandel er de gangene jeg ikke finner klær jeg liker, som sitter bra eller har råd til – rett og slett en mislykka shoppingdag. Som nevnt tidligere så ser dere jo hva som skal til for at den skal bli vellykka. I tillegg til de tingene, er det også viktig at jeg føler meg fresh. Hvor gøy er det å prøve jeans hvis en føler seg er litt periodevis hva det shoppes mest av.r som gjør at det av og til kan være lettere og mer fristende å kjøpe bøker enn klær;klumpete og oppblåst? Det er ikke sikkert det faktisk er sånn, men de fleste jenter kan vel kjenne seg igjen i bildet som står ved siden av enhver faktadel om anoreksia; ei tynn jente som ser seg i speilet og ser ei feit jente. Og de dagene er det ikke alltid at kuppene i klesbutikkene er så lette å finne. Da er det jeg innimellom havner i bokhandelen.
Og her er noen grunner som gjør at det av og til kan være lettere og mer fristende å kjøpe bøker enn klær;

* trenger ikke å stå i kø for å prøve bøkene i et trangt, lite og varmt prøverom
* trenger ikke ta av og på masse klær for å se om boka passer
* en trenger ikke ta på alle klærne igjen for så å gå å finne en annen størrelse som en må inn å prøve - og av med alle klærne enda en gang
* behøver ikke å tenke på at boka må matche skoa og veska
* slipper å tenke på om boka holder varmen eller ikke
* trenger ikke sjekke om boka er gjennomsiktig eller får rompa til å se altfor flat eller stor ut
* det gjør ikke noe om å en føler seg oppblåst når en kjøper en bok
* en trenger ikke å bekymre seg for om boka vil krympe i vask
* boka blir ikke nuppete etter to dager
* den har ikke knapper som forsvinner på mystisk vis
* trenger ikke å tenke på at boka må passe min eple, pære eller andre fruktfasonger jeg evt. måtte ha
* og sist, men ikke minst; boka krymper ikke mens den ligger i skapet!!

Boka jeg har ved siden av senga nå;
Jo Nesbø´s bøker om Harry Hole er vanskelige å legge fra seg!
Er kanskje ikke like shoppinggal som Becky Bloomwood, men bøkene er fantastisk morsomme!



· 
·
·

· 

1 kommentar: